Yhteystiedot

Hellitä Hetkeksi
Tmi Eeva Rajamäki

PÄIVÖLÄNTIE 20, TAPANILA
(käynti Viertolantien puolelta)
00730 Helsinki
puh. 040-8462864

Vastaanotto MA-PE


hellitahetkeksi@yahoo.com
www.hellitahetkeksi


Näytä suurempi kartta

Hoidot 

Klassinen hieronta

Klassinen hieronta on eri hierontaotteiden käyttämistä pehmytkudoksen muokkaamisessa.  Hieronta vaikuttaa hermo-, lihas ja hengitysjärjestelmiin sekä verenkiertoon ja imunestekiertoon. Hieronnan tavoitteita ovat kivun lievittyminen, paikallisen nestekierron ja aineenvaihdunnan edistäminen ja lihasjännitysten laukeaminen  sekä yleinen rentoutuminen.

Lämminkivihieronta

Lämminkivihieronta tehdään aitojen luonnonmuovaamien laavakivien avulla. Kivien lämpö vaikuttaa jopa 3 cm syvyyteen lihaskudoksessa ja näin ollen edistää kudoksen elastisuutta , pehmittää  ja rentouttaa.  Kivet ovat hyvin mineraalipitoisia ja tekevät hyvää iholle. Kivillä voidaan myös muokata lihaskudosta ja se on tehokas hoito myös lihaskireyksien hoidossa. Hoidot voidaan tehdä osahoitona tai kokovartalohoitona. Lämpö ja kivien "pehmeys" hoitoöljyn kera saavat aikaan kokonaisvaltaista rentoutumista ja hoidon jälkeen tulee raukea olo.  Hyvä  hoito stressiin ja kiireeseen.                                                                     

Lihaskalvohieronta

Lihaskalvohieronta on vanha perinteinen hoitomuoto jota on käytetty mm. Japanissa.  Hoitomuoto  on rantautunut uutena hoitona Suomeen Yhdysvalloista.

Teen lihaskalvohierontaa  metallista apuvälinettä käyttäen muutaman minuutin ajan per alue mm. niska-hartiaseudun sekä selän alueelle. Hoito poistaa kipua ja rentouttaa.  

Lihaskalvossa on kipuhermopäätteitä. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten kiputilat herkistävät lihaskalvojen kipupäätteitä - jolloin lihaskalvo aristaa voimakkaasti. Tutkimuksissa on todettu, että jos kipu saadaan helpottumaan, niin aristus vähenee. Tästä on kyse lihaskalvohieronnassa. Mekaanisella käsittelyllä aiheutetaan paineärsytystä lihaskalvoille ja se poistaa kipua heikentämällä kipuhermojen aktiivisuutta.

Lihaskalvohierontaa voidaan tehdä passiivisesti perinteisen hieronnan tavoin, jolloin lihas on lepotilassa. Mutta lihaskalvohierontaa voidaan antaa myös lihaksen ollessa aktiivisessa tilassa, jolloin lihasta venytetään tai kuormitetaan

RASKAUSHIERONTA

Raskaushieronta auttaa äitiä rentoutumaan ja valmistautumaan synnytykseen.  Hieronnalla voidaan vähentää lihaskireyksiä. Monasti odottavan äidin ristiselän alueella voi olla tuntemuksia ja kipualueita sekä iskiastyyppistä oireilua. Syynä voi olla pakara-alueella sijaitseva syvälihas piriformis , joka painaa iskiashermoaRaskaushieronta  tehdään kylkiasennossa , masua tuetaan tyynyillä  jotta saadaan hyvä asento. Hieronta voi olla kokovartalo- tai osahierontaa.  Kun äiti voi hyvin myös vauva masussa voi hyvin!

VAUVAHIERONTA

Vauva saa ensimmäisiä hierontoja jo kohdussa  ja kosketuksen aistiminen onkin ensimmäinen tärkein aisti.  Syntymän jälkeen vauva tarvitsee  edelleen kosketusta ja vauvahieronta on hyvä tapa tutustua pienokaiseen , luoda turvallisuutta ,  yhteyttä vanhempiin, rentouttaa , rauhoittaa, tuo hyvänolon tunteen,  auttaa vauvan motorisessa kehityksessä, edistää ruuansulatusta, auttaa koliikkivaivoissa.  Vauvahieronnan voi aloittaa heti syntymän jälkeen.  Hieronnasta voi tehdä jokapäiväisen yhteisen hetken silloin kun vauva on rauhallinen.  Alkuun hieronta on muutamia minuutteja ja näin hänet totutellaan pidempään hierontaan joka voi olla 20-30 minuuttiin.

JALKOJEN HOITO

Oletko miettinyt koskaan miten paljon käytämme jalkoja päivittäin ja hoidammeko niitä riittävästi jotta jalat pysyisivät terveinä?  Omalla hoidolla on suuri merkitys eli jalkoja pitäisi rasvata joka ilta kynnet mukaan lukien (ei varpaanvälejä), oikeaoppinen kynsienleikkaus ehkäisee sisäänkasvaneen kynnen , käveletkö liian pienillä kengillä jolloin varpaat joka askeleella työntyvät kengän kärkeen ja aiheuttavat ennen pitkää vasaravarpaita ja liian pienet kengät aiheuttaa koveuttumia, känsiä.  Jalkojenpesu tulisi tehdä päivittäin ja muistaa hyvä kuivaus myös varpaanvälit, sukkien vaihto päivittäin ja huomioida millaisia sukkia käyttää, ei saa olla liian kireät, ei liian isot eikä mielellään paljon saumakohtia jotka saattavat hiertää.  Jalkajumppaa tulisi tehdä säännöllisesti, jalkaterissä on paljon pieniä lihaksia ja jänteitä jotka tarvitsevat sitä.